Granskning av skogsbilvägens skick
En skogsbilväg utgör en del av en skogsägares egendom och till en god egendomsförvaltning hör att man vet vad man äger och i vilket skick egendomen är. Det är viktigt att känna till vägarnas längd och skick också då man vill konkurrensutsätta skötseln av vägarna. Det är lätt för en entreprenör att ge ett realistiskt anbud om det står klart exakt vad arbetet kommer att kräva.
Bedömning av skicket hos skogsbilvägar
Bedömning av skicket hos skogsbilvägar
Det enklaste sättet att bedöma skicket hos en skogsbilväg är att undersöka vägytan, dräneringen och i vilket skick konstruktionerna och vägutrustningen är, och om någonting saknas eller har brister. Vid bedömningen kan man använda till exempel nedanstående checklista:
- tjälskada i vägkroppen
- tjälskada i vägytan
- sättning
- vägdiken
- broar
- trummor
- sly
- slitlager
- uppträngande stenar
- kantvall
- ytans skick
- utförda åtgärder
Om väglaget har planerat att låta utföra underhållet som mindre entreprenader rekommenderas att man i kostnadsberäkningen specificerar arbetsmängden, enhetspriserna och totalkostnaderna skilt för varje entreprenad. Då går det lätt att jämföra de egna uppskattade priserna med de priser man fått via entreprenadanbuden. Vid uppgörandet av kostnadsberäkningen är det till stor hjälp om man har tillgång till de senaste årens förverkligade kostnader för det normala, årligen återkommande underhållet av vägen.
Konditionsgranskning av skogsbilvägsbroar
Den person som ansvarar för vägens skick har också ansvar för att eventuella broar granskas regelbundet. Vid konditionsgranskningen strävar man till att hitta skador på broarna i så god tid att de inte utgör en fara för trafiken. Vid granskningen följs Trafikledsverkets anvisningar för årlig granskning av broar (Siltojen vuositarkastusohje) till tillämpliga delar. Vid granskningen ska man fästa uppmärksamhet vid bland annat följande:
- brons bärande konstruktioner
- brolockets skick och renlighet samt räckets skick
- markstödens rörlighet och skick
- korrosion och andra skador på betong- och stålkonstruktioner
- skador på träbroar (bl.a. röta) och bultfästena
- slänter, vallar och brogrund
- trafikmärken och specialkonstruktioner.
Röta försvagar snabbt bärigheten hos en träbro. Konditionen hos träbroar undersöks genom att knacka på dem, pressa in en pryl och/eller ta prover av träkonstruktionen med en tillväxtborr. Mindre fel och brister åtgärdas i mån av möjlighet omedelbart. Mer allvarliga fel utreds noggrannare innan reparationer inleds så att skadan inte upprepas. Om fel har hittats gör man sedan upp en särskild plan för reparationen med hjälp av en expert.