Planering av iståndsättning av skogsvägar
Enligt lagen om enskilda vägar ska det s.k. organet för ett väglag (förvaltningsnämnden eller sysslomannen) se till att vägen hålls i skick i enlighet med den budget och den nivå på underhållet som väglaget har beslutat om.
Organets roll vid underhåll av skogsbilvägar
Om förvaltningsnämnden eller sysslomannen inte själva har den sakkunskap som krävs för att planera och sköta konkurrensutsättning och övervakning av underhållet kan väglaget besluta om att anlita utomstående expertis.
Väglaget kan välja någon annan än en väglagsmedlem som syssloman eller medlem i förvaltningsnämnden.
Miljökrav vid underhåll av skogsbilvägar
Också miljöaspekter behöver tas i beaktande vid planering, verkställande och övervakning av underhållet av skogsbilvägar. De viktigaste miljöaspekterna att beakta är:
- grundvatten och vattendrag och den kringliggande naturen skyddas
- arbetsområdet hålls städat
- arbetsrutiner och transportlogistik utvecklas
- marksubstanser och material för vägunderhåll utnyttjas effektivt
- användningen av bränslen och energi minimeras
- så effektiva och intelligenta maskiner, anordningar och arbetsmetoder som möjligt kommer i användning.
Genom att utveckla arbetsmetoderna och planera arbetet väl är det möjligt att minimera förflyttningen av maskiner och körning utan last. Genom rätta materialval kan man minska svinnet av slitlagermaterial och öka dess livslängd samt minska vägdammet - åtgärder som alla minskar miljöbelastningen av underhållet.
I framtiden kommer det att vara nödvändigt att använda arbetsmaskiner med låg bränslekonsumtion och små utsläpp på grund av miljökraven. En högre automatiseringsnivå hos arbetsmaskinerna ökar arbetseffektiviteten, förbättrar noggrannheten och minskar materialåtgången. Då man använder dammbindningsmedel är det viktigt att planera och utföra spridningen så att varje vägavsnitt behandlas enligt det verkliga behovet. Användningen av vägsalter minimeras på grundvattenområden av klass I och II och nära vattentag och brunnar.